Przełomowe modele w historii SEAT-a

12-04-2021 11:29

Wygodne, kompaktowe samochody do codziennego użytku, ale jednak ze sporą dozą sportowych osiągów i emocji. Takie od początku były auta marki Seat. Które z modeli w sposób szczególny zapisały się w historii hiszpańskiej marki?

Seat 850 Coupé - sportowe emocje dla każdego

Zamontowany z tyłu silnik napędzający tylne koła? Nie trzeba być wielkim znawcą motoryzacji, by zauważyć sportowe aspiracje Seata 850 Coupé, którego pokazano po raz pierwszy w 1966 roku. Mimo że usportowiona wersja „850" była droższa od bazowego modelu o prawie jedną trzecią, okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Jak to możliwe? 

W aucie zamontowano silnik o zwiększonej mocy. Choć trudno w to uwierzyć, w tamtych czasach do zapewnienia sportowych emocji wystarczało zaledwie 47 koni mechanicznych. Trzeba jednak przyznać, że wówczas auta były znacznie lżejsze. Warto też wspomnieć, że Seat 850 Coupé był pierwszym autem tej marki, którego przednie koła wyposażono w znacznie wydajniejsze hamulce tarczowe.

Seat 1200 Sport - jeszcze bardziej narowisty

Był rok 1975, kiedy z nowo otwartego Centrum Technicznego Seata wypłynęły pierwsze fotografie nowego Seata 1200 Sport. Piękna, zupełnie przełomowa linia karoserii zaprojektowanej przez Włocha Aldo Sassano szybko przypadła do gustu tysiącom kierowców. Auto w najmocniejszej wersji dysponowało silnikiem o mocy 77 koni mechanicznych, co wyraźnie wyróżniało je na tle pojazdów, które wówczas przemierzały hiszpańskie drogi. Produkcję sportowego Seata zakończono w 1979 r. Jednak już za trzy lata rynek miał podbić zupełnie nowy samochód, będący owocem współpracy z włoskim Fiatem.

Seat Fura Crono - czyli szybka „fura”

Pierwsze egzemplarze tego pojazdu opuściły fabrykę w 1982 r. Auto bazowało na włoskim Fiacie 127, o którego produkcji mówiło się również w Polsce. Ostatecznie do nas trafił Fiat 126, a Hiszpanie rozwinęli koncepcję „127”, tworząc właśnie Seata Fura Crono. Bardzo lekki, bo ważący jedynie 760 kilogramów samochód, wyposażono w motor o pojemności 1483 cm3. Generował on moc 75 KM, co na tamte czasy pozwalało na jazdę z ponadprzeciętną dynamiką. Prawdziwe dni chwały Seat miał jednak dopiero przed sobą. Miały one nadejść wraz z rozpoczęciem produkcji zupełnie nowego modelu.

Seat Ibiza SXi - skok w przyszłość

Pierwsza generacja produkowanej do dziś Ibizy wywołała na ówczesnym europejskim rynku motoryzacyjnym niemałe zamieszanie. Piękna karoseria zaprojektowana przez samego Giugiaro a do tego silnik, którego ojcem było Porsche. Od sportowych emocji oraz oczekiwań aż kipiało. Warto zaznaczyć, że był to pierwszy Seat, którego silnik wyposażono we wtrysk paliwa. Dzięki temu udało się wygenerować z półtoralitrowego silnika aż 100 koni! Auto świetnie się prowadziło, o czym miało okazję przekonać się także wielu polskich kierowców. Wiele egzemplarzy pierwszej generacji Ibizy trafiło również do Polski na początku lat 90., głównie dzięki rozwijającemu się importowi aut używanych z Niemiec.