Samochód hybrydowy to takie auto, które wyposażono w silnik elektryczny oraz silnik spalinowy. Hybryda hybrydzie jednak nie równa. Sprawdzamy rodzaje najpopularniejszych na rynku aut hybrydowych.
Po co w samochodzie dwa różne silniki zamiast jednego? Powstanie aut hybrydowych jest wynikiem spełnienia marzeń inżynierów o aucie, które jednocześnie będzie bardziej ekologiczne i ekonomiczne, a w dodatku jego napęd będzie dysponował imponującym zapasem mocy. Takie są właśnie współczesne hybrydy.
Podstawowa zasada działania hybrydy sprowadza się do współpracy silnika spalinowego z elektrycznym. Gdy auto porusza się na tym pierwszym, ładują się baterie, zasilające napęd elektryczny, który sprawdzi się znakomicie w powolnym ruchu miejskim. Wszystko to ma wpływ na zmniejszenie emisji spalin oraz samego spalania. Skąd jednak zwiększona moc?
Auta takie jak nowoczesny Seat Leon e-Hybrid potrafią korzystać z mocy obydwu silników jednocześnie, gdy kierowca energiczniej naciśnie na pedał gazu.W związku z rozwojem technologii powstają coraz to nowsze wersje napędów hybrydowych. Oto najważniejsze z nich:
*Mikrohybrydy - w tym przypadku silnik elektryczny nie stanowi napędu. Wykorzystywany jest jedynie do rozruchu auta. Mikrohybryda potrafi natomiast odzyskiwać energię np. podczas hamowania.
*Łagodna hybryda - to w zasadzie rozbudowana wersja mikrohybrydy, w której jednak silnik elektryczny stanowi wsparcie dla silnika spalinowego podczas nabierania prędkości. W tym przypadku nie jest to jednak niezależne poruszanie się autem, korzystające wyłącznie z mocy silnika elektrycznego.
*Pełna hybryda - to bodaj najpopularniejsze z obecnie spotykanych rozwiązań, choć wcale nie najnowocześniejsze. W tym przypadku silnik elektryczny odzyskuje energię podczas hamowania, daje wsparcie silnikowi spalinowemu, ale może też stanowić wyłączny napęd w niezbyt dynamicznym ruchu miejskim.
*Hybryda szeregowa - tu z kolei ciekawostka dotyczy silnika spalinowego. Moment obrotowy w żaden bezpośredni sposób nie jest przenoszony na układ napędowy. Jego działanie przypomina bardziej pracę agregatu prądotwórczego. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna służy do napędzania silnika elektrycznego, który de facto bezpośrednio napędza auto.
*Hybryda Plug-in - tego rodzaju napęd stosowany jest właśnie w najnowocześniejszych modelach Seata. To zdecydowanie najnowocześniejsze spośród wszystkich wymienionych rozwiązań. Seat z hybrydą Plug-in może poruszać się niezależenie przy pomocy silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Gdy kierowcy potrzebna jest większa moc, oba silniki będą dostarczały ją jednocześnie. Akumulatory samochodu można ładować z domowej sieci elektrycznej i jeździć autem jak typowym elektrykiem, bez konieczności używania silnika spalinowego. Pojemność akumulatorów pozwala na pokonanie około 60 km. W ruchu miejskim to na ogół bardzo zadowalająca wartość. Jednocześnie autem, korzystając z silnika spalinowego, można pokonywać długie dystanse, nawet jeśli po drodze nie ma gniazdka, pod które można byłoby podpiąć auto.