Nieustanny rozwój branży motoryzacyjnej przekłada się w większości na dwie podstawowe kwestie – bezpieczeństwo, a także komfort użytkowania pojazdu. Na poprawne funkcjonowanie auta w tym zakresie ma wpływ między innymi szereg systemów, które instalowane są pod maskami – część z nich, postrzegana pierwotnie jako element przynależny autom luksusowym, w krótkim czasie stała się powszechnym (i wyjątkowo pożądanym) wyposażeniem. Jednym z najbardziej przydatnych urządzeń jest tak zwany aktywny tempomat – stanowiący udoskonaloną wersję zwykłego typu. Jak działa, a także – skąd jego niezwykła popularność?
Nim tempomaty stały się aktywne, za standard uważano pierwotnie stworzoną opcję – CCS (od angielskiego Cruising Control System). Istotą jej działania było (i wciąż jest) utrzymanie zadanej prędkości pojazdu – określonej dzięki obecności sterowników, łączących się z czujnikami w kołach. System CCS ten stał się również podstawą funkcjonowania ACC (Adaptive Cruise Control) – układu rozszerzonego o możliwość kontroli wspomnianego tempa, a także dostosowywania go do panujących na drodze warunków. W praktyce przekłada się to między innymi na automatyczne zwalnianie lub przyspieszanie auta. W odróżnieniu od poprzednika aktywny tempomat ACC pozwala także na określenie odległości od poprzedzającego uczestnika ruchu – dzięki mnogości ustawień umożliwi zaś na dopasowanie sposobu działania do indywidualnych przyzwyczajeń kierującego. Dzieje się tak dzięki obecności radaru, „obserwującego” przestrzeń przed autem – w zależności od potrzeb tempomat adaptacyjny uruchomi sterownik silnika lub hamulce, co czyni go rozwiązaniem idealnym zarówno na dłuższych trasach, jak i w trakcie poruszania się po mieście.
Podstawowe kryterium klasyfikacji tempomatów ACC dotyczy – nomen omen – kwestii tempa. Tym samym wyróżnia się:
- opcje działające przy określonych prędkościach – granicami funkcjonowania urządzenia są w tym przypadku ustalone wartości (opcja nie zadziała chociażby w momencie zatrzymania pojazdu w korku),
- urządzenia funkcjonujące w całym zakresie – są w stanie zatrzymać auto, jednak jego uruchomienie wymaga użycia pedału gazu,
- warianty stop and go – działają przy każdej prędkości, dodatkowo zaś są w stanie rozpędzić i zatrzymać auto w (prawie) każdej sytuacji.
Adaptacyjny tempomat może także być wyposażony w dodatkowe funkcje, wśród których najczęstsze to:
- opcja rozpoznawania znaków drogowych – współpracująca między innymi z systemem nawigacji,
- regulowanie tempa na zakrętach, zjazdach oraz rondach – urządzenie pobiera odpowiednie dane z map, a tym samym ocenia bezpieczną prędkość w danej sytuacji; część inteligentnych tempomatów ACC korzysta także z informacji dotyczących warunków atmosferycznych,
- tryb eco – auto dostosowywane jest do jak najmniejszego poziomu zużycia paliwa lub też prądu.